Gdy nasza firma przygotowała już fantastyczny projekt ulotki, może się wydawać, że kampania reklamowa zacznie się już za chwilę. Pozostaje przecież już tylko wydrukować ulotki, a następnie przystąpić do ich kolportażu. Na tym etapie okazuje się jednak, że słowo „tylko” nie jest właściwe. Przygotowanie ulotki do druku może być dla laika sporym wyzwaniem. Na szczęście, podstawowe zasady nie są wcale trudne do przyswojenia.
Na jakie rodzaje plików powinniśmy się zdecydować?
Każda drukarnia ma swoje własne zalecenia w tym zakresie, a zdecydowana większość podkreśla, że problemem nie będzie dla niej wykonanie ulotki, która postała nawet w oparciu o mniej popularny program graficzny. Jeśli jednak nie chcemy, aby proces przygotowania do druku trwał zbyt długo, powinniśmy skoncentrować się przede wszystkim na pliku w formacie PDF rekomendowanym przez każdą niemal drukarnię. Zastosowanie formatu PDF to przede wszystkim gwarancja najszybszego procesu weryfikacji. Jest to format doskonale znany, jeśli więc efekt końcowy nas nie satysfakcjonuje, najszybciej można w nim poprawić ewentualne błędy. Oczywiście, ulotka może być zapisana także w formacie JPG, PSD albo AI, proces weryfikacji jest jednak wówczas zdecydowanie dłuższy.
CMYK i Pantone, czyli o kolorystyce
Jeśli przygotowywana przez nas ulotka ma być kolorowa, jej kolorystyka musi zostać ustalona już na wstępie pracy nad projektem. W tym przypadku za optymalną uznaje się kolorystykę CMYK, takie ustalenie pozwala bowiem na uzyskanie na ekranie symulacji kolorów otrzymanych po wydruku. To dochodzimy zresztą do częstego błędu sprawiającego, że druk ulotki często nie przynosi spodziewanych rezultatów. Wiele osób pracuje z projektem w kolorach RGB. Niestety, choć podczas samej pracy nie generuje to problemów, należy pamiętać, że nie mamy do czynienia z profilem kolorystycznym znajdującym zastosowanie w druku offsetowym.
Innym rozwiązaniem, które sprawdza się w odniesieniu do druku offsetowego są kolory spot określane jako Pantone. Należy jednak pamiętać o tym, że mamy do czynienia z procesem nakładającym na osobę przygotowującą ulotkę do druku pewne ograniczenia. Wymaga on przerwania standardowego procesu po to, aby przygotować maszynę odpowiedzialną za drukowanie do zastosowania konkretnego koloru z palety. Nic więc dziwnego, że większość drukarni zgadza się na korzystanie z kolorystyki Pantone jedynie podczas tak zwanych zamówień pozasystemowych – realizowanych na specjalne życzenie klienta, a w związku z tym – odpowiednio droższych.
Praca z tekstem
Ulotka to nie tylko kolorowe zdjęcia, ale również tekst. Jeśli ma być czytelna konieczne jest więc przestrzeganie zasady mówiącej o tym, że zarówno on, jak i ważne grafiki, logotypy oraz zdjęcia nie powinny być umieszczane w odległości mniejszej niż 3 milimetry od krawędzi tego rozmiaru ulotki, który uznajemy za finalny. Warto też pamiętać, że przy kolorystyce CMYK nasycenie koloru nie powinno być niższe niż 8 procent. Złamanie tej zasady sprawi, że tekst lub kolorowy element logotypu nie zostanie wydrukowany wpływając niekorzystnie na całokształt projektu. Zobacz jak przygotować plik do druku w drukarni lobos.promo
Zostaw komentarz